Kunskapsblogg - GREEN INNOVATIONS TO LIFE

Här i vår kunskapsblogg delar vi med oss av insikter, råd och tips inom aktuella ämnen
och innovation, från både forskare och våra egna experter.

Rubrik: Motsättning mellan bra forskning och kommersialisering - en myt?

Motsättning mellan bra forskning och kommersialisering - en myt?

Ibland ställs bra forskning i motpol till kommersialisering. Många anser att forskning inte kan vara lika bra om dess praktisk tillämpning tagits fram med siktet inställt på kommercialisering. Men måste dessa motpoler stå i svart och vitt mot varandra? Vi har träffat Gabriella Lindgren, forskare på SLU, för att höra vad hon tycker.Det finns mycket att tänka på när man vill ta sin forskning till marknaden i form av en innovation. I grunden ligger självklart en fungerande forskning. Något som är väsentligt för att kunna fortsätta att forska är finansiering, och en poäng med att kommersialisera delar av forskningen är möjligheten att lösa just finansieringen för att få förutsättningarna för att kunna fortsätta bedriva annan forskning, menar Gabriella.
Det är också viktigt att forskningen kommer ut och gör nytta i samhället. En motsättning mellan “bra forskning” och forskning som har en praktisk tillämpning, är något som Gabriella Lindgren, forskare inom hästgenetik på SLU, inte ser.
- Jag är anställd på SLU som forskare och lärare i första hand, och vi börjar alltid alla projekt med en specifik forskningsfråga, till exempel” varför växer hår?”. Men därefter funderar vi såklart även över vilka problem som svaret på denna fråga skulle kunna lösa. Det är ett stort och viktigt plus om bra forskning har en praktisk tillämpning i samhället, avslutar Gabriella.

Läs mer om Gabriella Lindgren och hennes forskning här.

Vill du ta din forskning till marknad? Hör av dig till oss så hjälper vi dig att ta reda på
vad ditt nästa steg är. Kontakta oss här.

 © SLU Holding AB •     Almas allé 7, 756 51 Uppsala •  Telefon: 018 - 67 25 35