SLU-forskare tar hjälp av gamification för att sprida sin kunskap om hållbar matproduktion.
Klimatspelet är ett vetenskapligt baserat datorspel som vänder sig till högstadie- och gymnasieungdomar. Genom att ställas inför olika dilemman får eleverna förståelse för hur deras livsval påverkar samhällets matproduktion, klimatet, våra ekosystem, den biologiska mångfalden och landets förmåga till självförsörjning.
– Spelet belyser flera viktiga samhällsmål och de konflikter som uppkommer mellan dem. Mat berör alla och våra matval har stor inverkan på både självförsörjningsgrad och miljömål, säger Christina Lundström, forskare vid Kompetenscentrum för rådgivning på SLU och en av initiativtagarna bakom spelet.
I spelet ges eleverna möjlighet att påverka både konsumenter och producenter samt de mål och konflikter som uppstår till följd av deras val.
– Vi behöver öka kunskapen om hur svensk matproduktion påverkar klimatet och den biologiska mångfalden. Många unga bor inte där maten produceras, så den naturliga kontakten med olika producenter saknas. Vi tror och hoppas att spelets utformning ska hjälpa eleverna att förstå de olika individernas perspektiv, berättar Christina.
Spelet är ett exempel på så kallat serious game – seriöst lärande spel – och ska kunna genomföras antingen i klassrummet eller som hemläxa, men alltid under handledning av en lärare.
– Eleverna behöver få diskutera resultaten med varandra och med en lärare.
Att använda datorspel i undervisningen är, trots digitaliseringens snabba framfart, ganska ovanligt. En undersökning som SLU har genomfört visar att 74 procent av undervisande lärare inte ännu har använt digitala lärspel i undervisningen.
– Vi ville testa ett nytt grepp som var anpassat till målgruppen, och lite mer nyskapande än konventionell undervisning. Komplexa samband kan vara svåra att läsa om, det blir mycket mer levande i ett spel, säger Christina.
Innehållet är anpassat till kursplaner i naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet, samt biologi, geografi och hem- och konsument-kunskap på högstadiet. Klimatspelet fick mycket positivt mottagande när det lanserades under bokmässan i Göteborg.
Är du intresserad av att testa spelet? Klimatspelet går att spela kostnadsfritt på www.klimatspelet.se
Om Klimatspelet
Forskare från institutionen för Människa och samhälle samt institutionen för Tillämpad husdjursvetenskap och välfärd i Skara står för grundidé och bakgrundsfakta. SLU Holding har varit med sedan tidig start i projektet och finansierat delar av det med VFT-medel. Utöver forskarna och SLU Holding har WWF Youth, Svenska kyrkans unga, 4H, Sverok, Nationellt resurscentrum för biologiundervisning, NTA Skolutveckling och Högskolan i Skövde ingått i projektgruppen. Finansieringen kommer från Allmänna Arvsfonden, Västra Götalandsregionen, Forskningsrådet Formas och SLU. Spelet är utvecklat av IUS Innovation.