Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar forskning från SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet. För att underlätta för skolor och hundteam att skapa samarbeten har SLU tagit fram mallar och underlag för upphandling av pilotprojekt.
Problematisk skolfrånvaro är ett stort problem för såväl individer som samhälle. Tidiga insatser som fungerar väl kan spela mycket stor roll, både på kort och lång sikt.
– Vår forskning pekar mot att sociala tjänstehundar har stor potential att motarbeta den negativa trenden kring skolfrånvaro. Men för att hundföretagare ska våga och kunna satsa på branschen behöver marknaden växa och struktureras, säger professor Lena Lidfors, som lett studien.
Malldokument för offentlig upphandling
Projektet har tagit fram ett komplett direktupphandlingsunderlag för ettåriga pilotprojekt. Skolledningar kan använda det för att skriva kontrakt med företag där hundförarna har en pedagogisk utbildning och bakgrund såsom lärare, specialpedagog, lärarassistent, eller resurspedagog. Upphandlingsformuläret preciserar också krav på erfarenhet, timersättning och hur insatserna ska kunna utvärderas.
Vi hoppas att de här upphandlingsunderlagen ska förenkla för många skolor och kommuner, så att de nu tar steget att testa sociala tjänstehundar.
1. Lathund för Direktupphandling av skolhundsteam_mall (word, pdf)
2. Bakgrund och förtydligande information_skolhundsteam (word, pdf)
3. Kontraktsförslag skolhundsteam_mall (word, pdf)
4. Tips på mer att läsa (word, pdf)
Läs mer om djur, natur och människors hälsa
SLU Future One Health
Forskningsprojektets hemsida
Kontakt
Lena Lidfors, Professor i etologi SLU
Tel. 0511-67 215
